Groene Brein helpt kweker aan businessmodel voor circulaire orchidee

Orchideekweker Ronald Koeleman bedacht samen met wetenschappers van de Erasmus Universiteit een retoursysteem voor uitgebloeide orchideeën. Het resultaat is een duurzaam nieuw product mét marktpotentieel: de circulaire orchidee. Het Groene Brein bracht de ondernemer en wetenschappers bij elkaar.

Het kweken van orchideeën is een langdurig en energie-intensief proces. Elke orchidee staat zo’n 70 weken in de kas. Vervolgens staat de orchidee vaak een tijdje op de vensterbank en belandt daarna in de prullenbank. Dat moet anders kunnen, vond Koeleman. "Je kunt orchideeën namelijk in korte tijd weer opkweken als ze zijn uitgebloeid. Met het hergebruiken van uitgebloeide orchideeën bespaar je ongeveer 70 procent CO2-uitstoot."

circulaire orchidee2.jpg

Groene Brein

Koeleman kwam via Het Groene Brein - een organisatie die ondernemers met een duurzaamheidsvraagstuk aan wetenschappers koppelt – in contact met de vakgroep Technology and Operations Management van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Cradle to Cradle-onderzoeker Diana den Held ging met vier studenten aan de slag met Koelemans idee. Het resulteerde in een retourlogistieksysteem mét businessmodel. Koeleman: "De retourzending van de uitgebloeide orchideeën verloopt via een retailer. De consument koopt daar zijn circulaire orchidee en brengt de plant terug zodra deze is uitgebloeid. Hij krijg dan korting op een nieuwe orchidee. De winkelier stuurt de plant terug naar kweker – bijvoorbeeld in een speciale verzendbox - om deze opnieuw te laten opkweken, in een fractie van de kweektijd van een nieuwe orchidee."

Duurzaam imago

Ook voor de winkelier zijn er voordelen. "Het retoursysteem zorgt ervoor dat klanten terugkomen naar de winkel, om de plant terug te brengen en een nieuwe mee te nemen. Daarnaast draagt het bij aan het duurzame imago van de winkel. Ander voordeel is dat er geen waste meer is. Normaal gesproken wordt slechts acht van de tien planten daadwerkelijk verkocht. Straks kan de winkelier ook de niet-verkochte orchideeën terugsturen naar de leverancier."

Duurzame businessmodellen

De orchidee-case illustreert volgens Mark Beumer van Het Groene Brein hoe de wetenschap ondernemers kan helpen bij het ontwikkelen van duurzame businessmodellen. De organisatie ontstond in 2012 met steun van kennisprogramma DuurzaamDoor. Beumer: "De grote kracht van het Groene Brein is dat het over een enorm netwerk aan wetenschappers beschikt. Dat netwerk hebben we met hulp van DuurzaamDoor opgestart en opgebouwd."

Lees hier het artikel over Het Groene Brein en de circulaire orchidee in de septembereditie van het vakblad BAAZ.