Unieke alliantie zet markt voor plantaardige proteïnen in beweging

De Green Protein Alliance wil de consumptie van plantaardige proteïnen een flinke impuls geven. Dat is beter voor mens en milieu én levert nieuwe marktkansen op. Dat geloven de deelnemers aan het unieke samenwerkingsverband van duurzame koplopers in de voedingsbranche. Het initiatief krijgt steun van de overheid en experts in voeding, gezondheid en duurzaamheid.
 
De markt voor producten op basis van plantaardige proteïnen is al volop in ontwikkeling. Ze zitten bijvoorbeeld in peulvruchten, paddenstoelen, algen en noten. Consumenten hebben toenemende interesse in gezonde en duurzame voeding. De deelnemers van de  Green Protein Alliance (GPA) zien kansen in die groeiende vraag. Bedrijven die meedoen zijn onder meer Albert Heijn, GoodBite, HAK, Rechtstreex, RotterZwam, The Dutch Weed Burger en Vivera.

proteinealliance2.jpg

Van 30 naar 50 %

"De gemiddelde verdeling van wat we eten is nu nog 30 % plantaardige en 70 % dierlijke proteïnen”, zegt Jeroen Willemsen, GPA-initiatiefnemer. "De doelstelling van de GPA is een verhouding van 50/50 in 2025." De GPA komt voort uit een expertmeeting. Daar bleek dat betere samenwerking tussen marktpartijen nodig is om de plantaardige proteïnetransitie te versnellen. Een van de initiatiefnemers van de alliantie is kennisprogramma DuurzaamDoor.

Niet opleggen, maar inspireren

Volgens Robbert van Holstein van Albert Heijn nemen zij deel om met meerdere partijen tot een krachtiger boodschap te komen. "Wij zien het als onze rol om consumenten te informeren en te inspireren bij het maken van een gezonde keuze tussen de beschikbare producten in het schap. We leggen ze niets op en zeggen niet dat ze geen vlees meer moeten eten. We laten zien welke alternatieven er allemaal zijn."

Consument verleiden

Groentefabrikant HAK zegt dat het samen makkelijker is om de consument te verleiden. Lienemijn Verploeg van HAK: "De consument kiest uiteindelijk zelf wat hij in zijn mandje legt. Hij gaat vooral voor lekker en gevarieerd zonder concessies te doen aan gezond en gemak. Je kunt hiervoor een oplossing bieden met nieuwe inspiratie en smakelijke producten." Lokale voedselproducent RotterZwam vindt dat er genoeg is gesproken over de omschakeling naar meer plantaardige producten. "Laten we nu vooral dóén”, zegt Mark Slegers van RotterZwam.

Doorbraakaanpak

Eind 2016 komt de GPA met de eerste resultaten van de bijzondere samenwerking. Willemsen: "We hebben nog niet scherp wie wat moet doen, maar wel naar welk doel we streven. Nieuwe partners zijn welkom, maar met de gevormde trein gaan we alvast rijden. Instappen mag, maar alleen met hetzelfde geloof in deze transitie als de huidige deelnemers." Lees het hele artikel