Eiwitten

Onze eiwitbehoefte kan worden vervuld met zowel dierlijke eiwitten, zoals melk en vlees, als met plantaardige eiwitten, bijvoorbeeld peulvruchten en noten. De productie van dierlijke eiwitten vergt relatief veel energie, water en landbouwgrond vergeleken met plantaardige eiwitten. Om de wereldbevolking op termijn te kunnen blijven voeden op een manier die de aarde kan dragen, biedt een meer plantaardig menu daarom kansen.

Green Protein Alliance (GPA)

DuurzaamDoor heeft proteïnetransitie vanaf het begin als belangrijk thema gezien. Maar hoe zet je een versnelling in gang? In november 2015 organiseerde DuurzaamDoor samen met Platform Voedseltransitie en Het Planeet een bijeenkomst met experts. Het doel was om die vraag te onderzoeken. Ook NewForesight haakte aan.

Het leidde tot het inzicht dat bedrijven in onderlinge samenwerking het verschil kunnen maken. Vanuit die gedachte is de Green Protein Alliance opgebouwd. Een versnelling van de proteïnetransitie bereik je door samenwerking. Daarnaast stimuleer je de koplopers in de markt. Zo brengen we de markt verder in beweging.

Op 7 juli was de kick-off van de Green Protein Alliance (GPA). Dit unieke samenwerkingsverband tussen koplopers in de voedingsbranche wil de consumptie van plantaardige proteïne een flinke impuls geven. Dat is beter voor mens en milieu én levert nieuwe marktkansen op. Dat geloven de Founding Members. DuurzaamDoor is één van de initiatiefnemers van De Green Protein Alliance.

Groeiende markt

De markt voor producten met plantaardige proteïne is al volop in ontwikkeling. De vraag naar bijvoorbeeld peulvruchten, paddenstoelen en algen en noten groeit. De toenemende interesse van consumenten in gezonde en duurzame voeding is de drijfveer. De Founding Members van de Green Protein Alliance zien kansen in de toenemende vraag naar gezond en duurzaam. Uniek aan het initiatief is dat marktpartijen hun krachten bundelen. Ze krijgen daarbij steun van onder meer het Ministerie van Economische Zaken, het Voedingscentrum en Milieu Centraal. Dat levert een krachtige, gedeelde boodschap op.

Consistente boodschap

Als het aan de Green Protein Alliance ligt, kunnen consumenten straks nog makkelijker kiezen. Een heldere boodschap over de voordelen van plantaardige proteïnen helpt daarbij. De gezamenlijke ambitie van de deelnemers is een markt waarin producten met plantaardige proteïne een vanzelfsprekende keuze zijn. Voor elk moment van de dag, van hoge kwaliteit, met een goede prijs-kwaliteitverhouding.

Green Protein Growth Plan

Op 16 februari namen 180 mensen deel aan het eerste nationale Green Protein Event. Centraal stond de uitdaging 'hoe maken we plantaardige proteïne makkelijk?'. De leden van de GPA lanceerden het Green Protein Growth Plan. Hierin staan de acties die ze gaan ondernemen. Het doel in dit plan is om in 2025 de verhouding dierlijk plantaardig van 65-35 naar 50-50 te brengen.

Eerdere bijeenkomsten

Eerdere bijeenkomsten van DuurzaamDoor over eiwittransitie hadden als thema: