Boodschappenwagen in supermarkt

Podcast Goed Voedsel: "Supermarkten bepalen het voedselaanbod waaruit wij kunnen kiezen"

Main content

Supermarkten hebben een grote invloed op wat wij dagelijks eten. Ze spelen een cruciale rol in ons voedselsysteem. Gustaaf Haan is hoofd onderzoek bij Questionmark, een onderzoeksbureau gericht op het verduurzamen van de voedselindustrie. Volgens Gustaaf spelen supermarkten een enorme rol in het beïnvloeden van onze dagelijkse keuzes en kunnen zij daarom bijdragen aan de toekomst van duurzame voedselconsumptie.

In de podcast Goed Voedsel praten René Bruijns en René Schellekens in acht afleveringen met voorlopers in voedselverandering. Stuk voor stuk mensen met visie, die een idee hebben over wat goed voedsel is én hoe een goed voedselproductiesysteem eruit moet zien. Want hoe we nu eten en voedsel produceren is onhoudbaar voor de planeet én voor onszelf. In de laatste aflevering van dit seizoen gaan Bruijns en Schellekens in gesprek met Gustaaf Haan.

De macht van supermarkten

Gustaaf vertelt: "Ons huidige consumptie- en productiepatroon legt een zware druk op de planeet. Dat is op de lange termijn niet bevorderlijk voor onze gezondheid." De supermarkten zijn machtige spelers in het voedsellandschap, stelt hij: "Zij bepalen grotendeels het aanbod waaruit wij, de consument, kunnen kiezen. Dus ook in hoeverre deze keuze duurzaam en gezond is." Hoewel consumenten invloed hebben met hun koopgedrag, ligt er een grote verantwoordelijkheid bij supermarkten, voedselproducenten én de politiek, is zijn overtuiging. Zij moeten samenwerken en zorgen voor een duurzamer systeem.

Wake-up call voor supermarkten

Questionmark staat in het hart van deze discussie. Met hun diepgaande onderzoeken - beter bekend als 'superlijsten' - verschaffen ze transparantie over zowel de duurzaamheids- als gezondheidsaspecten van producten die in supermarkten te vinden zijn. Dat biedt de consument handvatten, maar deze lijsten zijn niet alleen bedoeld voor consumenten. Gustaaf voegt toe: "Ze zijn ook een wake-up call voor supermarkten. Die willen absoluut niet onderaan de ranking staan en ondernemen vaak al actie voordat een nieuwe lijst wordt gepubliceerd."

De uitdagingen voor supermarkten

Supermarkten spelen dus een vitale rol in voedselverandering en dat brengt uitdagingen met zich mee. Balanceren tussen winst maken en duurzaam ondernemen is geen gemakkelijke taak. Consumenten vragen steeds meer naar biologische en duurzame producten, maar de prijs blijft een bepalende factor. Toch zijn er interessante ontwikkelingen te bespeuren. "In Engeland wordt binnenkort een verbod op de multi-buy van ongezond voedsel van kracht: geen acties meer van 2+1 gratis voor producten als chips. Dat is echt een grote stap", meent Gustaaf.

Weer verbinding met ons voedsel

Hoe supermarkten er over twintig jaar uit zien is onduidelijk. Maar één ding is zeker, de manier waarop we voedsel kopen en consumeren zal de komende decennia veranderen. Gustaaf visualiseert de ideale supermarktwereld. Daar vermindert marketingdruk en staan consumenten in verbinding met wat ze eten. "Het praatje met de persoon achter de kassa zorgt voor verbinding met ons voedsel en dat moeten we terugvinden. Niet alles hoeft efficiënt te zijn", voegt hij toe.

Benieuwd naar Goed Voedsel?

In 'Goed Voedsel' vertelt Gustaaf meer over zijn superlijsten, maar ook:

  • Hoe jij kunt bijdragen aan een gezonder en duurzamer voedselsysteem.
  • Hoe supermarkten in de toekomst kunnen bijdragen aan een duurzaam voedselsysteem.
  • Welke uitdagingen én kansen Questionmark ziet in de huidige voedselindustrie.

Luister terug

Wil je de podcasts terugluisteren? Dat kan via Spotify en Apple.